Monday, May 11, 2015

4. FISH BENTO - DAEBAK KOREAN FOOD

Sebelum panjang lebar, saya nak tekankan yg saya bukannya blogger food review yg tegar, order sume makanan dan komen.  Ekonomi mereka tegar juga berbanding dengan ekonomi saya yg lemah ni, maka saya cuma review makanan yg saya order dan makan.  Lagipun kalau order tapi tak habiskan.. itu amalan syoitan namanya... membazir.

Balik dr keja minggu lepas saya singgah di KLSentral utk makan.  Di KlSentral ada food court baru dibuka bersebelahan stesen transit ERL KLIA dan berhadapan pintu LRT Putra - FOOD LOFT.  Ada banyak kedai di situ termasuklah kedai mamak, kedai nyonya, mi tarik warisan,coffee cafe etc etc.

Disebabkan saya menonton drama Korea baru ni maka craving for Korean Food.  Di NuSentral bersebelahan ada kedai makanan Korea - B. Bap juga yg sedap esp kimbapnya tapi saya ada buat kecoh sikit hari tu kat sana pasal "service charge".. ha ha ha takut mereka ingat pd saya lagi. Tunggulah sampai mereka lupa muka saya .. ataupun saya boleh ke K Avenue aje.

Di Daebak Cafe ni ada mcm2 makanan Korea termasuk bulgogi, bibimbap dan lain2. Tapi kali ni saya tak nak makan daging atau ayam makan saya pilih Fish Bento. 


Harganya termasuk bap (nasi putih), kimchi, gamja salad (mash potato salad), gyeranmari (Korean egg roll), cabbage salad with mayo, Seng Sung Jeon (Fish fillet - rasanya ikan Dori), tartar sauce, tembikai dan Korean dropped-egg soup.  Air hijau tu complimentary utk set meal - green tea lemon barley drink.


Saya suka rasa hidangan saya, ikannya segar dengan tartar sauce yg masam manis dgn kuantiti yg tidak kedekut.



Lihat... very flaky and yummy, dua keping besar yg mengenyangkan.

Portion size - oklah utk saya makan malam

Rasa - menepati selera saya walaupun kimchinya agak masam.. (saya kurang gemar kimchi masam sgt)

Harga - 1 set RM 15.00 (termasuk GST)

Layanan - oleh kerana ia food court maka layan diri lah, order di kaunter, bayar dan tunggu.  Mungkin pelanggan tak ramai saya menunggu sekejap sahaja. Ownernya ada disitu semasa saya dtg jadi dia melayan dengan penuh mesra.

Keselesaan - Bersih dan selesalah juga walaupun bangkunya agak kecik utk saiz besar mcm saya, tapi jika kita makan tanpa ada minuman, kita akan diganggu pelayan menawarkan minuman utk kita order. Apapun saya selesa makan sendirian di situ.






9 comments:

  1. Yummy... aku ni dah dok Melaka... mkn je lah asam pedas....hadoiyai...nak pi mkn2 mcm dulu tak dapek dah

    ReplyDelete
  2. Kak Sya ??? Hmmm... rasa macam masuk blog orang lain yer nih. Kak Sya adik kak Anie atau orang lain ini ? Hehehehe...

    Apa pun, teringin jugak nak makan... nampak macam menyelerakan saja... tetambah tengah lapar nih...

    ReplyDelete
  3. ha ha kak sya adek kak anie tu, cuma cara penulisan dah berbeza, nak buat mcm dulu dah tak suai rasanya.

    ReplyDelete
  4. Kak Anie. Haritu aku gi makan asam pedas kat Pasar Sentral, hancus rasanya

    ReplyDelete
  5. Tak pernah mkn makanan korea n sushi
    X reti nk order

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pb Memula dulu kak sya pun tak reti gak. Lama2 pandai le. Tapi masakan Korea ni ada juga yg tak kena pd kak sya

      Delete
  6. Replies
    1. Kak sya balas komen pun tak kuar irfa, Blog ada masalah kalau buka kat HP kot

      Delete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete